fredag 30 augusti 2013

Kudde för ett slott


Jag har köpt en broderisats till en kudde ur Hemtex gör-det-själv-sortiment. Jag är nu färdig med den efter att bl.a. ha pysslat med den på vår pysselträff. Satsen innehöll juteväv att brodera på, vitt moulinegarn, nål, svart-vitt bomullstyg till baksidan och mönster. Motivet är broderat med hel tråd och halva korsstygn. Däremot använde jag inte det medföljande randiga tyget. Jag insåg att jag då skulle bli tvungen att sy ihop kudden för hand när jag stoppat den med vadd/innerkudde vilket verkade svårt att få snyggt när ena tyget var just juteväv. Istället använde jag ett vitt bomullstyg och sydde ett kuddfodral med en öppning mitt på baksidan. Jag sydde även fast vitt bomullstyg på insidan av juteväven så inte broderitrådarna skulle hänga löst på insidan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar